În profesia de asistent medical, nu există loc de greșeli: de ce atenția față de pacient este critică pentru îngrijirea medicală de calitate

În profesia de asistent medical, nu există loc de greșeli: de ce atenția față de pacient este critică pentru îngrijirea medicală de calitate

Cariera de asistent medical este una pe cât de competitivă, pe atât de plină de satisfacții – profesionale, materiale, emoționale. Este un pas important în domeniul medicinei și, chiar dacă munca este solicitantă, ai puterea de a face o diferență în îngrijirea pacienților și chiar de a salva vieți.

Poate de aceea, în meseria de asistent medical, nu există loc de greșeli. Spre deosebire de alte profesii, la baza ei stau ani de educație și de pregătire. Dar, pe lângă aceste eforturi, este vital să fii atent.

O provocare și un atuu deopotrivă, să tratezi cu atenție pacienții este o abilitate esențială a oricărui asistent medical bun. Mai mult decât atât, capacitatea de atenție te poate ajuta să evoluezi profesional, dat fiind că majoritatea celor aflați pe poziții de supervizare sau management sunt responsabili de siguranța și aplicarea celor mai bunepractici în domeniu. 

Așadar, dacă vrei să urmezi o astfel de carieră sau ești deja aproape de a deveni asistent medical cu acte în regulă, ai nevoie să știi cât și de ce este important să-ți dezvolți atenția și să înțelegi impactul ei în tratarea pacienților.

5 motive pentru care atenția ta față de pacienți – și nu numai – este vitală în asistența medicală de calitate

Mai întâi, ce înseamnă să fii un asistent medical atent?

Imaginează-ți o zi de lucru normală ca asistent medical. Te pregătești să îți monitorizezi pacienții și simți că ceva nu e în regulă cu unul dintre ei. Poate observi aproape în treacăt paloarea pe fața lui sau poate sesizezi o respirație mai alertă. Ori, poate, unul dintre pacienți nu pare să reacționeze așa cum știi că o face în mod obișnuit.  

Când îți folosești simțurile și vigilența ca să asculți, să sesizezi schimbări minore în starea pacienților tăi, poți acționa la timp, de cele mai multe ori, ca să dirijezi cursul evenimentelor pentru binele lui, dar și al echipei tale. 

Se poate spune că a fi atent e și o practică puternică de mindfulness. Nu înseamnă să fii stresat în permanență că poate apărea ceva neprevăzut, înseamnă doar să fii conștient de ceea ce se întâmplă în jurul tău și să distingi “semnalele” primite din mediul tău, mai ales când acestea diferă chiar și puțin față de cursul obișnuit (sau așteptat). 

A fi un asistent medical atent înseamnă să îți folosești simțurile și cogniția pentru a sesiza detaliile din jur și a fi “în gardă”, pregătit să acționezi rapid și corect în situații imprevizibile. Această atenție, când este împărtășită și de colegi, formează un mediu organizațional optim, sigur pentru echipă, dar și pentru pacienți.

Conform studiilor realizate de un grup de cercetători de la Școala de Asistență Medicală, Universitatea Duke, asupra importanței sale în asistența medicală de calitate, atenția (sau lipsa atenției) îmbracă multe forme și poate schimba radical evoluția stării pacienților, calitatea serviciilor medicale oferite, cât și reputația instituției în cauză. 

Iată de ce ar trebui ca atenția să fie abilitatea ta numărul unu, dacă vrei să fii asistent medical bun:

Atenția te ajută să vezi semnale de alarmă insesizabile, la prima vedere

De cele mai multe ori, asistenții medicali sunt ghidați de pasiunea de a ajuta oamenii, de compasiune, dar și de o intuiție care îi ajută să vadă lucruri pe care alții nu le-ar sesiza. 

Când ești cu adevărat atent la pacienți, poți să le recunoști ușor schimbările în aspect sau în comportament, chiar dacă sunt insesizabile la prima vedere, ca să poți acționa înainte ca acestea să agraveze starea lor de sănătate. Mulți supervizori și manageri se bazează pe această capacitate de atenție a asistenților, pentru că ei sunt cei care cunosc pacienții cel mai bine, în mod direct.

Un exemplu care ne arată cum atenția te ajută să înțelegi nevoile bolnavului de la primele semne este cazul unui pacient în scaun cu rotile, analizat în cadrul studiului. Fiind atent la comportamentul repetitiv al acestuia (“se apleca în față și părea să încerce să se ridice de pe scaun, fără succes”), asistentul medical care îl îngrijea și-a dat seama că pacientul dorea să se miște. Ca urmare, l-a scos la plimbări periodice, datorită cărora pacientul a putut să își întindă musculatura și să se miște liber, evitând alte probleme medicale, precum cele de circulație.

Atenția este critică în îngrijirea pacienților care nu-și pot exprima nevoile sau disconfortul

Spre deosebire de exemplul de mai sus, în care asistentul a fost atent la comportamentul pacientului pe care îl îngrijea, se poate întâmpla și invers – ca pacientul să sufere din cauză că asistentul ignoră semnalele de alarmă sau pur și simplu nu e atent. 

Un exemplu în acest sens este cazul în care un asistent nu a fost atent la temperatura mâncării pe care a oferit-o unui pacient, dar nici la reacția acestuia. Un observator al întâmplării relatate în studiu a povestit cum “asistentul îi oferea mâncare din care ieșeau aburi. Pacientul tot trăgea capul dintr-o parte în alta și încerca să scuipe mâncarea, dar asistentul a continuat să îi dea mâncare, până a realizat, într-un final, și l-a întrebat dacă e prea fierbinte” – lucru care ar fi putut degenera în arsuri la nivelul gurii și, implicit, suferință pentru pacientul în cauză.

Mai ales în cazul pacienților care nu pot verbaliza ceea ce simt sau nu pot să își exprime clar disconfortul, ca asistent medical trebuie să fii atent la expresiile și la comportamentul acestora, pentru a putea “citi” semnalele de alarmă din timp. 

Cursurile de educație medicală sunt o metodă bună de a te asigura că ești la curent cu ultimele informații din domeniu și că tratezi cu atenție și pregătire pacienții – poți afla aici de ce e important să iei în serios cursurile cu puncte EMC, ca asistent medical.   

Atenția este necesară și când vine vorba de mediul pacientului

Atenția acordată “lucrurilor mărunte” din jur este la fel de importantă precum atenția focusată asupra bolnavului. Poate un pacient are nevoie de apă proaspătă, ori un echipament medical funcționează defectuos; poate un coleg de-ai tăi nu apare să ajute un pacient, deși este chemat insistent, sau poate simți ceva diferit în rutina ta zilnică. 

Când sunt remediate, aceste lucruri aparent nesemnificative pot crește la fel de mult calitatea îngrijirii pacienților, precum acoperirea nevoilor lor medicale.

Atenția te ajută să oferi informații necesare pentru cele mai bune decizii

În orice mediu organizațional eficient, există o ierarhie atent gândită pentru a găsi soluțiile potrivite la problemele anunțate de echipă. Mai ales când vine vorba de o instituție care oferă servicii medicale, este vital ca personalul să poată comunica deschis și rapid pentru a evita situații critice care pot pune în pericol pacienții. 

De aceea, este extrem de important să îți exprimi oricând îngrijorările cu privire la starea bolnavilor, pentru că atenția ta la detalii poate scoate la iveală posibile probleme care se pot agrava, fie imediat, fie în timp – și care pot afecta nu doar pacientul, dar și echipa și reputația instituției pentru care lucrezi.

Atunci când sesizezi ceva neobișnuit în starea pacienților tăi și nu poți înțelege cauza exactă, e bine să apelezi la sfatul sau expertiza unui coleg de echipă, și să nu aștepți până apar alte complicații. 

Din păcate, se poate întâmpla ca feedback-ul tău să fie uneori ignorat de ceilalți colegi. Această situație poate deveni una frustrantă și pentru tine, pentru că interacționezi mult mai des cu pacientul decât colegii tăi, dar și pentru pacient în sine, care poate suferi pe termen lung. Atunci când te izbești de un răspuns negativ, este în regulă să insiști cu aceste informații, la nivel superior. În fond, este mai important să previi decât să tratezi. 

Atenția acordată familiei pacientului poate face diferența în rezultatele îngrijirii și în evitarea sancțiunilor

De cele mai multe ori, membrii familiei unui pacient fac parte din soluție, așadar e important ca atenția ta să se reflecte și asupra dialogului cu ei. Există multe avantaje, dar și provocări în meseria de asistent medical, iar majoritatea responsabilităților trebuie rezolvate într-un ritm alert, de obicei. Dar este benefic să îți poți face timp să-i asculți. Întrebările sau doleanțele pe care le au pot ajuta în optimizarea tratamentului sau în îmbunătățirea modului în care pacientul tău este îngrijit – fie sub supravegherea ta, fie acasă sub supravegherea familiei. 

În plus, această capacitate de acorda atenție și familiei te ajută să îi asiguri pacientului îngrijirea de calitate pe care o merită, chiar și indirect, dar și să eviți posibile probleme viitoare. Dacă alegi să ignori sau să neglijezi grijile ori feedback-ul oferit de cei apropiați pacientului, pot apărea plângeri și sancțiuni oficiale din partea departamentului avizat – ceea ce nu e de bun augur nici pentru tine, nici pentru echipa din care faci parte. 

Ce poți face, ca asistent medical, ca să îți exersezi atenția în îngrijirea pacienților?

Există multe situații în care lipsa atenției poate avea repercusiuni. Poate asistenții responsabili de îngrijirea directă a pacientului sau membrii echipei medicale nu au avut timp să strângă toate informațiile necesare sau să pună întrebările potrivite pentru a evita situațiile nefericite. De cele mai multe ori, aceștia învață – uneori pe calea mai grea – cât de important este “să simți” când ceva nu e în regulă în legătură cu reacțiile, comportamentul sau circumstanțele în care se află un pacient. 

Ca să eviți aceste situații, iată câteva strategii care te ajută să acorzi mai multă atenție și, implicit, o îngrijire de calitate pacienților tăi:

  1. Privește lucrurile dintr-o altă perspectivă atunci când monitorizezi o situație: ce îți spune intuiția? Ce îți spun simțurile? Auzi, miroși sau vezi ceva diferit?
  2. Pune întrebări atunci când nu ești sigur de ceva sau când e vorba de un aspect care nu ți-e familiar, în mod normal.
  3. Fii persistent – dacă feedback-ul tău nu pare să fie luat în calcul de cei avizați (manageri, asistenți-șefi etc.), analizează-ți observațiile și adresează-le din nou, dacă știi că ele pot afecta starea pacienților pe care îi îngrijești.
  4. Învață să acorzi atenție și celor care îți împărtășesc îngrijorările lor – fie colegi sau membri ai familiei pacientului.
  5. Nu-ți fie teamă să îți expui punctul de vedere, dacă echipa ta pare să nu înțeleagă o problemă. Uneori, din cauza obișnuinței sau a unei mentalități de grup, anumiți colegi se pot feri să intervină cu o părere care ar putea schimba în bine viața pacienților.
  6. Dar nu uita să fii deschis și la păreri diferite, care pot completa informațiile de care ai nevoie pentru a oferi îngrijirea corectă pacienților. 
  7. Uneori, totul stă în detalii, așa cum probabil ai mai auzit. Indicatorii minori, schimbările insesizabile, factorii aparent nesemnificativi pot fi cei care schimbă cu totul rezultatele unui caz.

Și nu în ultimul rând, rămâi curios și dedicat pasiunii tale – iar atenția ta față de oameni și de tot ce te înconjoară va veni în mod natural.     

Despre Autor

Andreea Enea

Content Specialist cu 10+ ani de experiență în jurnalism, content marketing și comunicare. Cred în puterea poveștilor cu sens care inspiră, educă, apropie și deschid inimi și comunități. Visez să aplic cât mai mult mixul de people skills și experiență cu o gândire analitică puternică și pasiune pentru conținut autentic, cu semnificație pentru oameni - așa cum au nevoie.

Facebook Comment