Empatia în comunicarea cu angajații – ce rol are și cum să comunici cu compasiune

Empatia în comunicarea cu angajații – ce rol are și cum să comunici cu compasiune

În cea mai simplă formă a sa, empatia este capacitatea care le permite oamenilor să recunoască emoțiile, să le înțeleagă trăirile și perspectivele celorlalți și să utilizeze acea perspectivă ca să îmbunătățească starea de spirit a celor cu care empatizează.

Într-un mediu de lucru comun sau într-o echipă, empatia este necesară deoarece poate să fie liantul care o sudează. Dacă te afli în echipa de management a unei unități medicale și vrei să comunici cu membrii echipelor, iată ce ar trebui să știi:

Tipuri de empatie

Empatia cognitivă

Aceasta este abilitatea de a înțelege ce gândește sau cum se simte o persoană, dar nu implică niciun angajament emoțional. Managerii pot să o găsească utilă ca să înțeleagă cum se simt membrii echipei și să aleagă apoi un stil de conducere adecvat situației.

Empatia cognitivă este o capacitate mai ales rațională, intelectuală și neutră din punct de vedere emoțional. Acest lucru înseamnă că unii oameni pot să o folosească în scopuri negative, de exemplu pentru a manipula persoanele vulnerabile din punct de vedere emoțional.

Citește și 4 abilități „soft” pe care orice manager trebuie să le aibă

Empatia emoțională

Aceasta este abilitatea de a împărtăși sentimentele unei persoane și de a o înțelege la un nivel mai profund. Uneori ea se numește „empatie afectivă” deoarece afectează sau schimbă persoana care o simte.

Pentru unele persoane, empatia emoțională poate să fie copleșitoare. În domeniul medical pot exista mai multe cazuri de copleșire din cauza naturii vulnerabile a oamenilor. Persoanele cu tendințe empatice puternice se pot scufunda în problemele sau durerea altor persoane, uneori afectându-și propria bunăstare emoțională. Acest lucru este valabil mai ales dacă nu se simt în stare să rezolve situația.

Empatia compasională

Empatia compasională este cea mai activă formă de empatie. Aceasta implică nu numai preocuparea pentru o altă persoană și împărtășirea durerii emoționale, ci și luarea de măsuri practice pentru a o reduce.

Citește și 5 strategii pentru a construi o echipă medicală puternică

Importanța empatiei la locul de muncă

La locul de muncă, empatia se traduce printr-un profund respect pentru colegi și o bună comunicare din partea conducerii care arată că îi pasă de angajați și nu doar comunică reguli și proceduri. Atunci când empatia dispare, organizația nu poate să funcționeze coerent.

Multe dintre companiile medicale și-au îndreptat privirea, în ultimii ani, către menținerea unui echilibru între viața profesională și cea personală. De aceea, când încearcă să gestioneze diversele probleme, managerii trebuie să aibă în vedere o implicare a empatiei.

În perioada pandemiei, empatia între colegi a fost cu atât mai importantă. Având în vedere toate provocările pe care oamenii au trebuit să le îndure și nivelul de expunere din domeniul medical, spiritul de înțelegere și de colegialitate a contat enorm pentru ca fiecare companie medicală să poată merge mai departe. Unii dintre angajați s-au îmbolnăvit, așa că cei sănătoși au trebuit să le preia din responsabilități și să înțeleagă situațiile prin care treceau colegii lor. La fel a fost și în cazul managerilor care au trebuit să le explice colegilor lor situații dificile.

Cum să comunici empatic

Acordă atenție

Ascultă cu atenție ceea ce încearcă să îți spună cineva. Folosește-ți urechile, ochii și instinctele pentru a descifra întregul mesaj pe care îl comunică. Începe cu ascultarea cuvintelor și frazelor cheie pe care le folosește, mai ales dacă le repetă. Apoi, ce îți transmit tonul sau limbajul corpului? Este persoana furioasă, rușinată sau speriată, de exemplu?

Ia în considerare și alte perspective

Când asculți, păstrează-ți mintea deschisă și nu pune prea mult accent pe propriile supoziții sau convingeri. Chiar dacă ai o diferență de opinie, nu este momentul potrivit să începi o dezbatere. Asigură-te că ești respectuos și asculți. Dacă ai îndoieli, pune mai multe întrebări. Dacă o situație nu este reală sau nu este gravă, persoana va ceda și își vei da seama că nu spune adevărul.

Citește și Sfaturi eficiente pentru a actiona in situatii de criza

Acționează

Nu există aceeași metodă sau o cale de urmat ca să fii empatic cu angajații. Depinde de la situație la situație. Totuși, empatia nu se referă la ceea ce dorești tu, ci la ceea ce cealaltă persoană dorește și are nevoie, așa că orice acțiune pe care o întreprinzi sau o sugerezi trebuie să îi fie de folos.

Empatia nu este doar pentru momentele mai dificile ale echipei. Poți să o folosești pentru vedea lumea dintr-o varietate de perspective. O poți folosi tot timpul, în orice situație și vei vedea că actele aleatorii de bunătate luminează ziua oricui.

Concluzie

Empatia este capacitatea de a recunoaște emoțiile și de a împărtăși perspective cu alte persoane. Este una dintre cele cinci componente cheie ale inteligenței emoționale și ajută la construirea încrederii și la întărirea relațiilor, chiar și la locul de muncă, și mai ales dintr-o poziție mai mare. 

Pentru a utiliza empatia în mod eficient, acordă-i colegului tău de muncă toată atenția, căutând indicii verbale și nonverbale care să te ajute să înțelegeți pe deplin situația sa. Lasă deoparte propriile ipoteze, recunoaște sentimentele colegului tău, permite o conexiune emoțională, apoi ia măsuri pozitive.

Angajezi specialiști medicali? Înregistrează-ți compania aici, spune-ne ce posturi libere ai, iar noi te conectăm cu candidați calificați.

Despre Autor

Violeta Dan

Entuziastă, neobosită visătoare și cititoare avidă. Sunt o admiratoare a poveștilor bine spuse, a celor care inspiră, motivează, aduc plus valoare și o viziune nouă, dar care sunt bine documentate și splendid realizate.

Facebook Comment