Site icon MEDIjobs

Dependenta de jocuri video, o noua tulburare psihica? Idei pro si contra

Jocurile video sunt prezente din ce in ce mai mult in societatea noastra. Fie ca sunt jucate pe telefon, calculator, tablete sau console, acestea sunt un hobby foarte comun pentru o mare parte din populatie. Un studiu de specialitate pe Europa (link) a concluzionat ca peste doua treimi din copii si adolescenti petrec timpul cu jocurile video. In ceea ce priveste adultii, cifrele sunt diferite in functie de tara: 38% in UK, 44% in Spania, 56% in Germania si 64% in Franta.

Aceste cifre sunt impresionante, insa noutatea este cu totul alta. WHO (Organizatia Mondiala a Sanatatii) publica ICD (International Classification of Diseases), un ghid care catalogheaza toate bolile recunoscute in lume, semnele si simptomele acestora, si care este folosit de doctori si cercetatori pentru a urmari si diagnostica bolile. Ultima editie a acestui ghid a fost publicata in 1992, si urmatoarea va fi publicata la jumatatea lui 2018. In aceasta noua versiune, WHO intentioneaza sa introduca, pentru prima oara, dependenta de jocuri ca o tulburare psihica, lucru ce a starnit reactii destul de diferite intre specialistii medicali.

Draftul pentru acest nou ghid defineste dependenta de jocuri ca fiind un tipar de comportament persistent sau recurent al jucatorului, atat de sever incat este mai important decat alte interese din viata persoanei. Simptomele sunt:

Dupa cum am mentionat anterior , specialistii sunt impartiti in aceasta noua miscare din partea WHO. Unii considera ca este un pas important, o miscare pozitiva de recunoastere a unei probleme, care acum poate fi mai bine studiata si inteleasa. Insa chiar si sustinatorii acestei idei au spus ca o posibila problema ar fi confuzarea parintilor, care nu ar putea face diferenta intre un copil pasionat de jocuri ca un hobby si un copil cu o tulburare psihica.

Principalul argument al persoanelor care sunt impotriva acestei miscari este faptul ca studiile pe aceasta dependenta nu sunt solide, avand erori metodologice. Acestea tind sa nu aiba transparenta stiintifica, sunt facute pe esantioane nereprezentative si au un numar alarmant de erori de raportare statistica. O analiza a acestor studii despre dependenta de jocuri (link) a descoperit ca 1 din 6 lucrari (16.66%) contin o eroare care schimba total concluzia studiului. Faptul ca diferite studii, cu metodologii diferite, estimeaza dependenta de jocuri total la alta dimensiune ( sub 0.5 % din populatie conform acestui studiu , pe cand altele estimeaza cifre de zeci de ori mai mari), ne poate duce la concluzia ca cercetarea in acest domeniu este inca la inceput. Initiativa WHO, desi bine intentionata, de a proteja generatiile mai tinere de un posibil efect nociv al jocurilor, poate fi bazata mai degraba pe un fel de panica morala decat pe stiinta.

 

Cu siguranta aceasta discutie este in plina desfasurare, si am dori ca si tu sa participi la ea. Cat timp petreci relaxandu-te cu jocuri video? Dar copii sau familia? O vezi ca pe un simplu hobby sau un viciu periculos care trebuie monitorizat si tinut in frau? Este stigmatizarea unor persoane care sunt doar pasionate de jocuri un posibil risc? Sau este riscul mai mare o eventuala noua adictie care nu a fost oprita la momentul potrivit? Asteptam parerea ta in comentarii.

Exit mobile version