Cum să lucrezi profesionist când echipa ta este condusă de un șef toxic

Cum să lucrezi profesionist când echipa ta este condusă de un șef toxic

Carierele noastre se întind pe mai bine de 30 de ani. Dacă lucrezi în domeniul medical și îți construiești o carieră solidă, cel mai probabil vei avea, de-a lungul vieții, mai mult de un loc de muncă. Vei întâlni atât persoane care te vor îndruma sau te vor influența într-un mod pozitiv, dar și unele cu care vei lucra dificil din cauza temperamentului. 

Deoarece îți petreci mult timp la locul de muncă, relațiile profesionale pe care le construiești sunt foarte importante atât pentru buna desfășurare a activității, pentru un randament crescut, rezultate excelente, dar și pentru liniștea și sănătatea ta mintală. Este crucial să te înțelegi cu colegii sau cu șeful pentru fericirea ta generală. Și dacă în privința colegilor mai sunt modalități prin care poți să îi eviți sau chiar să aplanezi conflictele, cu șefii este mult mai dificil. 

Citește și 5 strategii care să te ajute să lucrezi cu un coleg dificil

Șeful tău poate avea un impact enorm asupra viitorului tău profesional și, din acest motiv, un șef toxic provoacă sentimente de neliniște interminabilă, frică și o viață în care ești prins. Nu poți să-l tratezi ca pe un prieten toxic și să tai legăturile, dar nici să îi răspunzi pe măsura provocărilor zilnice deoarece ai putea fi concediat. 

În cazul în care te-ai confruntat cu șefi dificili sau chiar toxici, va trebui să găsești numeroase modalități prin care să poți să lucrezi profesionist, în pofida tuturor obstacolelor. În acest articol vom aborda problematica șefilor toxici, a celor mai întâlnite caracteristici ale acestora, dar și cum să tratezi pacienții la cele mai înalte standarde, în pofida condițiilor vitrege în care îți faci profesia. 

Caracteristici ale unui șef toxic

Liderii toxici cauzează adesea nemulțumirea angajaților, productivitate scăzută, creează conflicte și foarte multe rotiri de personal. Din păcate, indiferent de domeniu, persoanele toxice sunt întâlnite în pozițiile de conducere.  În ceea ce privește domeniul medical, tehnicile și strategiile lor pot duce indirect la pierderea de vieți omenești prin stresul pe care îl pot cauza, dar și prin nevoia constantă de a controla totul și de a nu lăsa deciziile, oricât de mici ar fi, în responsabilitatea altor membri ai echipei. 

Iată câteva caracteristici comune după care îi recunoști. Sau poate ești chiar tu unul dintre ei.  Învață să te disociezi de aceste comportamente, dacă este cazul:

Aroganța

Liderii toxici sunt foarte lăudăroși și aroganți. Ei cred că au întotdeauna dreptate și așteaptă ca alții să accepte tot ce spun. Mai niciodată nu le acordă un ajutor sau o soluție celorlalți și nu le place ca altcineva să îi corecteze, mai ales când acest lucru vine din partea inferiorilor ierarhic. 

Autoritatea

Un șef toxic nu dorește să audă nicio altă opinie în afară de a sa. Se așteaptă ca alții să-și urmeze în liniște sarcinile, fără a pune vreodată întrebări despre aceste sarcini. Pentru ei angajații sunt acolo doar pentru a-i face pe plac liderului.

Iritabilitatea

Poate că nu este surprinzător că liderii toxici sunt, de asemenea, foarte iritabili. Ei par să fie deranjați de orice. Deoarece nu sunt deschiși către alte idei de la nimeni altcineva, disprețuiesc să li se adreseze întrebări și evită acest lucru pe cât posibil. Tocmai de aceea, sub conducerea unui lider toxic, instituția medicală are mari șanse să nu performeze din cauza lipsei de idei inovatoare sau de punerea în practică a unora care nu funcționează optim. 

Citește și Ce să faci dacă te simți discriminat la locul de muncă: ce spune Codul Muncii

Neadaptabilitatea

Sub masca de duritate a șefului toxic se află, de fapt un om plin de frici, și în principal de cea de schimbare. Tocmai de aceea ei sunt inflexibili și nu acceptă modificările. Cel mai probabil, ei sunt cei care se opun modificărilor din clinică sau spital.

Lipsa de încredere

Deși acționează cu un aer încrezător, liderii de acest tip nu au încredere în ei înșiși. În consecință, le este extrem de dificil să aibă încredere în membrii echipei. Din cauza acestei lipse de încredere, problemele dificile sunt adesea ignorate. 

Incompetența

Un lider toxic poate crede că este cel mai bun, dar adesea acest lucru nu este valabil. Se poate să fi ajuns pe această poziție printr-o conjunctură favorabilă sau într-o perioadă în care, într-adevăr, era cel mai performant membru al echipei sau cu cele mai multe calificări, dar cu timpul acest lucru se poate să se fi schimbat. Simțul său al importanței și utilității poate să vină, de multe ori, doar din criticile pe care le adresează altora.

Așteptări nerealiste

Liderii toxici sunt cunoscuți pentru stabilirea obiectivelor nedrepte și nerealiste. Membrii echipei medicale se luptă cu obiective irealizabile și ajung să se demoralizeze. Volumul de muncă se acumulează iar presiunea uriașă va duce, inevitabil, la greșeli.

Citește și Fenomenul de „bullying” în mediul spitalicesc și cele două tipuri de victime – pacienții și personalul medical

Încurajează discriminarea

Nu este surprinzător că liderii toxici discriminează. Prejudecățile lor apar adesea sub masca sexismului, rasismului și a altor comportamente discriminatorii. De asemenea, le inoculează și altora multe dintre aceste prejudecăți și îi forțează să le perpetueze. Angajații se vor purta diferit față de colegele lor sau îi vor discrimina pe cei de altă naționalitate sau etnie.

Dacă recunoașteți oricare dintre aceste semnalmente, ai putea fi un lider toxic care conduce un grup de angajați nemulțumiți și demotivați. Dacă da, fă pașii necesari pentru o schimbare sinceră pentru a te îmbunătăți ca lider și ca persoană.

Cum să faci față provocărilor unui șef toxic

Nu acorda feedback, ci fă propuneri

De obicei, este o idee bună să încerci să vorbești cu șeful tău pentru a putea să remediați potențialele probleme. În cazul unui șef toxic, însă, nu este cazul să oferi feedback pentru că, cel mai probabil, nu va fi deschis să îl primească. 

De aceea, este absolut necesar să te adaptezi. Formulează cererile tale cât mai obiectiv cu putință și fii specific cu privire la resursele și sprijinul de care ai nevoie pentru a-ți face treaba. Tocmai pentru că s-ar putea dovedi destul de dificil de convins, explică-i rațiunea din spate și precizează cum va aduce cererea ta beneficii clinicii, departamentului, secției ori spitalului. 

Pentru că ai de-a face cu un om cu reacții dependente de context, ia în calcul să găsești momentul potrivit și să îl abordezi când este într-o dispoziție bună. De asemenea, încearcă să îi anticipezi reacțiile și să vii cu contraargumente.

Citește și Cum să porți o discuție în contradictoriu cu managerul tău

Creează-ți prietenii puternice

Viața după serviciu este absolut necesară pentru a putea să faci față provocărilor zilnice de la serviciu. De aceea, mai ales în situațiile provocatoare, înconjoară-te cu prieteni și oameni care te susțin și te încurajează. Fă în timpul tău liber ce îți place și socializează mult pentru a reduce stresul de pe timpul zilei. Dacă simți că nu poți face față de unul singur, apelează chiar la ajutor specializat din partea unui psiholog sau a unui life coach.

Fă multă mișcare și sport

Este esențial să ai grijă de bunăstarea ta fizică și mentală. Dacă este posibil, ia o pauză temporară de la serviciu. Găsește-ți activități în afara muncii care să îți aducă bucurie și satisfacție. Dacă ți se pare potrivit, încearcă să practici anumite metode relaxare cum ar fi yoga și meditația. Exersează vorbirea de sine pozitivă, reamintindu-ți că nu tu ești problema. De asemenea, amintește-ți că nu poți să controlezi modul în care se comportă șeful tău, dar ai un control al modului în care răspunzi la comportamentul său. 

Explorează alte oportunități din cadrul unității medicale

S-ar putea să existe modalități de a scăpa de șeful tău toxic fără a fi nevoie să părăsești compania. Tocmai de aceea găsește o oportunitate în cadrul unității medicale, dacă aceasta este destul de mare. Fă-ți cunoștințe și prieteni printre colegii din alte secții și abordează-i pentru a vedea care sunt șansele tale de a te reloca.

Consultă departamentul de Resurse Umane

Uneori, unele dintre soluții se află în fața noastră, dar nu le vedem până nu ne sunt prezentate clar. Tocmai de aceea nu te sfii să ceri ajutor specializat de la departamentul de resurse umane. Este posibil ca aceștia să fii ajutat mai multe persoane care se află într-o situație similară cu a ta. Tot ei ar putea să medieze un potențial conflict, dacă acesta există între tine și superiorul tău ierarhic. Vezi aici mai multe sfaturi despre aplanarea conflictului dintre un angajat și superiorul său ierarhic. Poți să te documentezi înainte de a vorbi cu specialiștii de la HR.

Nu te alia cu colegii împotriva superiorului tău

O alianță împotriva unei persoane nu va avea rezultatele pe care le speri. Nu doar că nu este etic, dar nici moral să faci acest lucru, ci este și complet inutil să creezi o coaliție îndreptată împotriva unei singure persoane. Mai degrabă încearcă să deții controlul asupra acțiunilor tale.

Pleacă atunci când nu mai este nimic de făcut

Există anumite momente în care capitularea este una dintre soluții, de aceea ia-ți o plasă de siguranță și fă pasul către noua etapă a carierei. 

Există câteva semne fără echivoc care arată că este timpul să treci la următorul loc de muncă. Dacă te temi la serviciu în fiecare zi, dacă te simți nesigur din punct de vedere fizic sau psihic la locul de muncă, dacă petreci mai mult timp gândindu-te la șeful tău decât munca efectivă, dacă stresul de la muncă îți afectează restul vieții ori dacă stima de sine a scăzut, e timpul să pleci. Trebuie să îți dai voie să faci o schimbare în carieră – să renunți la speranța că lucrurile se vor îmbunătăți și să învingi frica de a renunța.

Odată ce ai luat decizia de a renunța, este important să o faci cât mai profesional și mai elegant posibil. Deși ar putea fi tentant să îi spui șefului tău toate motivele pentru care ai demisionat, cel mai bine pentru tine pe termen lung este să te desparți de locul actual de muncă amiabil.

Citește și Ar trebui sa ii spui șefului despre problemele tale personale?

Concluzie

Construirea carierei, și mai ales în domeniile medical și farmaceutic, poate să nu fie una lipsită de greutăți sau liniară. Mulți dintre cei cu care te vei intersecta te vor ajuta, dar sunt și unii pe care îi vei ține minte drept modele de așa nu. 

Învață să fii mai presus de toate certurile și problemele mărunte cu care se confruntă profesioniștii din domeniul medical apelând la susținerea obiectivelor în care crezi cu adevărat, crearea unor prietenii și dezvoltarea hobby-urilor care să te ajute să faci față provocărilor și mai ales detașarea emoțională de presiunea pe care unii dintre șefi ar putea să o pună.

Ești specialist medical și ești în căutarea unui loc de muncă? Creează-ți un cont aici, iar noi îți prezentăm cele mai bune oferte de angajare de la clinici și spitale de top din România. 

Despre Autor

Violeta Dan

Entuziastă, neobosită visătoare și cititoare avidă. Sunt o admiratoare a poveștilor bine spuse, a celor care inspiră, motivează, aduc plus valoare și o viziune nouă, dar care sunt bine documentate și splendid realizate.

Facebook Comment