Site icon MEDIjobs

Cum sa comunici eficient cu pacientii daca esti asistent medical

doctor, asistent, pacient

In profesia de asistent medical, de la bun inceput este bine sa stii ca vei fi mereu in prima linie de comunicare cu pacientii si vei reprezenta interfata umana intre acestia si medici.

De altfel, profesia de asistent medical, in functie de organizarea unei clinici sau a unui spital, este facilitatorul comunicarii si ghidul orientativ al pacientului, in absolut toate directiile de care acesta are nevoie. Un exercitiu practic. Fie ca ati fost in practica intr-un spital, fie ca lucrati deja intr-un spital de stat, sau o clinica privata, mergeti pe culoarul unde asteapta pacientii sau in sala de asteptare si sunt sanse destul de mari ca cineva sa va adreseze o intrebare legata de un medic, un cabinet, o programare sau rezultatele unor analize.

In acest proces, comunicarea ca abilitate dobandita este nu doar o insusire a asistentei medicale, ci o necesitate. A sti cum si ce sa comunici la timpul potrivit, este esential si are o importanta poate mai mare decat o banuim pe termen lung in dezvoltarea sistemului medical din Romania.

Mai jos, cateva reguli, exemple practice si cazuri din care veti intekege reguli de conduita dar si mijloace de comunicare punctuala:

Comunica-te intai pe tine ca profesionist in serviciile medicale

1. Prima regula de aur este ca a celor „7 ani de acasa, si aceasta se aplica indiferent de locul in care muncesti sau iti petreci timpul liber: Fii politicos si demonstreaza intelegere, empatie si bun simt. II respecti pe ceilalti, te respecti pe tine.

Principalele probleme care apar in buna desfasurare a unui proces de munca sau de viata in general, vine din „problemele de comunicare”. Cineva aude dar nu asculta si nu intelege cu adevarat ce i s-a comunicat. Dialogul intre doua persoane presupune a intelege mesajul transmis si a oferi un raspuns care are sens pentru acel mesaj.

2. Comunici eficient, asta inseamna ca ai inteles procesele si activitatile care stau la baza organizarii unei activitati. iti aduci aminte ca, in scoala dupa ce ai aprofundat si inteles o notiune, iti vine foarte usor sa o explici? Exact asa stau lucrurile in comunicarea de zi cu zi. Cunosti contextul, comunicarea vine de la sine.

3. Nu te feri sa spui NU. Nu iti fie teama sa adresezi intrebari atunci cand nu ai inteles ceva si nu te feri sa oferi raspunsuri ferme dar politicoase, chiar daca negative, atunci cand situatia o impune. Poate cineva te va ruga sa ii faci un favor care contravine regulilor. Nu accepta, refuza politicos si nu e nevoie sa te justifici pentru ca ai spus „Nu”.

4. Adopta o tinuta decenta, curata, ingrijita. Fii integru. Un asistent medical sau o asistenta medicala nu este mai bun in ceea ce face daca adopta un stil ostentativ, de exemplu. Increderea pacientilor va fi cu atat mai mare in asistenti cu cat acestia sunt ,mai decenti in tinuta si mai politicosi in exprimare.

Asculta-ti pacientii activ dar ramai in zona profesionala

Datorita faptului ca asistenta medicala sau asistentul medical sunt cei mai expusi la dialogul cu pacientii, procesul de comunicare trebuie cu atat mai bine inteles si aplicat de acestia decat de medici sau de alte departamente sau sectii care interactioneaza mai putin sau in interal de timp mai scurt cu acestia.

1. In primul rand, asculta activ. Nu exista comunicare cu adevarat, in lipsa dialogului. In lipsa ascultarii active, adica a „asculta si a intelege” ce ti se spune, nu doar „ a auzi”, comunicarea se transforma in monolog. Dezvolta-ti abilitatile de comunicare, exerseaza-ti empatia chiar si atunci cand te lasa puterile.

Mai mult de jumatate din comunicare este exprimata de limbajul corpului si de mimica. Ai grija asadar la cum comunici, ce comunici si cui comunici. NU mesteca guma cand te adresezi unui coleg, medic sau pacient. Nu te rezema de o masa ca la bar atunci cand discuti cu cineva. Nu ridica tonul. Sunt foarte multi „Nu” care exista din pacate dar toti acestia tin de regulile de bun simt. Nimeni nu cere imposibilul, nici in sistemul de stat nici in cel privat, atunci cand este vorba de tinuta, exprimare si decenta.

2. Alege-ti modele de comunicare care te onoreaza si nu te lasa influentat de cei din jur in ceea ce priveste atitudinea la serviciu. Sa nu crezi ca daca un medic sau un asistent, un coleg de la receptie sau registratura, un director medical sau o infirmiera adopta o atitudine aroganta sau chiar agresiva, este mai respectat. Din contra, pe termen lung, astfel de atitudini sunt penalizate in mod tacit de pacienti, de sistem, de colegi si in general, de contextele din viata. Alege-ti modele care te reprezinta si de care sa fii mandra / mandru. Nu te implica in scandalurile, barfele sau micile intrigi care deseori apar in echipele medicale. Orice tip de informatie iti ajunge la ureche si nu e de competenta sa sau nu e din sfera medicala, tine-o pentru tine, ingnor-o sau uit-o. Nu te incarca cu ce nu e necesar.

3. Fii relevat in discutie si pastreaza subiectul in limitele profesionale. Aceasta este poate una dintre cele mai grele atitudini de conservat si de exersat. Suntem o natie latina, suntem deschisi catre comunicare expansiva, intr-un cuvant, vorbim mult, acesta este adevarul, dar asta nu inseamna ca trebuie sa devenim tributari mostenirii noastre antropologice si geografice.

Ca asistent, te vei confrunta cu multe cazuri in care pacientii vad in tine un confesor, vor tinde sa iti impartaseasca tot felul de istorisiri personale. Este, de exemplu, inevitabil ca un asistent medical care lucreaza cu pacienti cronici sa ajunga sa ii cunoasca de-alungul timpului si sa cunoasca tot felul de amanunte si detalii personale pe care acestia le-au impartasit cu ocazia vizitelor la medic. Este un lucru normal si este o nevoie de impartasire a gandurilor, fricilor, sentimentelor, dorintelor si sperantelor acestora.

Incearca sa nu te lasi complesit de aceste informatii, sa le flitrezi importanta din punctul de vedere al cazului medical doar si sa pastrezi in termeni profesionali comunicarea cu pacientii.

4. Evita sa te expui sau sa te implici in discutii cu subiect politic, sexist, sensibil sau personal, evita situatii care te pot incrimina, inclusiv mult-discutatele „atentii si bani” care pot fi oferite de catre pacienti. In primul rand, discutiile pe alte subiecte decat cele care il intereseaza strict pe pacient si echipa medicala sunt inutile si sunt mari consumatoare de resurse de timp, mai ales pentru tine, ca asistent medical. Poti sa exersezi diplomatia si sa schimbi subiectul politicos pe temele care intereseaza vizita pacientului la medic.

5. Fii atent la ce tip de informatii medicale transmiti pacientilor. Nu este rolul tau sa oferi informatii despre diagnostic, sa interpretezi rezultate medicale, analize sau sa oferi sfaturi despre tratament. Medicii sunt abilitati sa faca toate aceste lucruri. Pacientii nu sunt obligati sa cunoasca aceste aspecte iar pentru pacient, uniforma de spital a unui asistent sau medic, este aceeasi si pentru el. Acest lucru inseamna ca oricine poata o uniforma de spital ii poate oferi toate informatiile de care are nevoie.

Vei fi tentat evident sa oferi tot felul de informatii, mai ales dupa ce ai acumulat ani de experienta si stapanesti deja informatii medicale aprofundate. Nu fa asta, pentru ca nu cunosti intregul caz medical, nu stii ce patologii ascunse poate avea pacientul, nu cunosti intreaga poveste medicala, intotdeauna si poti pune in pericol pacientul prin oferirea unei simple informatii de acest gen.

6. Protejeaza-te intai pe tine ca sa ii poti proteja pe cei din jurul tau. Este regula de aur in supravietuire. Nu este nevoie sa fii erou daca nu e cazul. Din pacate, in aceasta profesie, din cauza expunerii la cea mai mare diversitate de oameni aflati in suferinta sau stres din cauza bolii proprii sau a unui apropiat, personalul medical se confrunta cu tot felul de atitudini, de la isterie la agresiune verbala si fizica. Ai grija de tine, foloseste resursele de paza si de protectie pe care ti le ofera institutia la care lucrezi si nu te expune inutil.

Pe scurt, ai grija de tine ca sa poti avea grija mereu de cei din jur.

Daca doresti sa fii la curent cu oferte de cariera, dar si cu noutatile din domeniul medical, creeaza un cont gratuit pe MEDIjobs aici. 

Exit mobile version