- Diseminarea corecta a informatiilor medicale si corectarea informatiilor medicale eronate
- Crearea unui spatiu de suport si sprijin social pentru bolnavii cronici si diverse cauze medicale
- Informarea publicului larg cu privire la noutatile medicale si noile tehnologii
- Promovarea educatiei medicale si a informarii din surse medicale sigure si competente
Disponibilitatea instrumentelor si platformelelor online face ca informatiile sa devina tot mai vizibile, mai usor de accesat si mai rapid de asimilat, ceea ce este un lucru extraordinar. In acelasi timp insa, reversul medaliei este ca volumul mare si extrem de eterogen de informatie face ca publicul larg sa fie vulnerabil in fata stirilor false, informatiilor contradictorii, manipularii online si a informatiilor incorecte, fara a putea discerne intre sursele credibile sau nu de informare.
In comunicarea medicala, informarea publicului larg direct de la „Dr. Google” este una dintre cele mai frecvente manifestari ale comportamentului online. De la simple cautari de medicamente pentru raceli si diverse dureri, la suplimente, la cautari de diagnostice pentru diferite simptome, in general, cautarile pentru tulburari usoare, dar si afectiuni cronice sunt in topul cautarilor pe motoarele de cautare online.
Studiile online arata ca, la nivel global, 8 din zece persoane cauta informatii medicale pe internet si dintre acestia, peste 70 la suta folosesc social media in identificarea acestor informatii. Exista numeroase grupuri create in social media, precum Facebook, nisate si specializate nu doar pe aria de interes, cum ar fi grupuri pentru parinti, grupuri in case se pot recomanda medici, grupuri de sprijin pentru diverse tulburari sau afectiuni cronice si rare, dar si grupuri de solidaritate pentru diverse cauze medicale.
In acest context, intervine rolul activ al medicilor si factorilor de decizie din zona medicala care, din ce in ce mai mult, combina spatiul clasic de comunicare medicala – cel al cabinetelor, conferintelor medicale si al evenimentelor, cu cel online. Astfel, care sunt modalitatile prin care medicii si factorii de decizie in zona medicala sa intervina in comunicarea corecta a informatiilor medicale catre publicul larg?
Diseminarea corecta a informatiilor medicale si corectarea informatiilor medicale eronate
Fie ca o fac pe grupul, pagina sau website-ul propriu, medicii pot interveni online prin diseminarea informatiilor medicale corecte pentru publicul larg. Administrarea unei pagini web construite decent (ceea ce nu inseamna ca trebuie investiti foarte multi bani, se poate folosi o platforma gratuita de blogging), distribuirea pe canalele de social media cele mai folosite (Facebook inca are intaietate in aceasta privinta in Romania) si efortul de a posta constant, ar fi instrumentele minime pentru un inceput eficient de comunicare online.
Crearea unui spatiu de suport si sprijin social pentru bolnavii cronici si diverse cauze medicale
Grupurile de sprijin pentru diverse arii terapeutice, patologii si cauze sociale sunt raspandite in mediul online (iarasi, Facebook e platforma folosita cu precadere pentru acestea), la care se adauga presa TV si radio care preiau parte dintre aceste cazuri care devin de notorietate. In acest domeniu, medicii cu nume rezonante si care au un cuvant de spus in legatura cu acele cauze sau patologii, pot deveni acele ancore de transmitere a mesajului sau se pot implica activ in astfel de grupuri (pe care le pot chiar initia).
Informarea publicului larg cu privire la noutatile medicale si noile tehnologii
Medicii si specialistii din domeniul medical sunt primii care iau contact si se informeaza cu privire la ultimele tehnologii si noutati din zona medicala si aria lor de interes. Astfel, mediul online este intotdeauna cel mai la indemana si eficient pentru a transmite catre cei interesati aceste informatii din domeniu.
Promovarea educatiei medicale si a informarii din surse medicale sigure si competente
Si toate acestea, cu acest unic scop – de a promova acele informatii care sunt de interes si sunt corecte, relevante si care vin dintr-o sursa credibila, verificata si verificabila, stiintifica si nepartinitoare.
Dincolo de aceste generalitati, exista medici, si numarul acestora creste, ce isi creeaza o structura de „branding” propriu, dezvoltat coerent online, pe care ii putem identifica cu anumite arii de terapii pe care le acopera sau cu opinii medicale competente. Exista bineinteles si o multitudine de platforme care functioneaza ca agregatoare de informatii si chiar consultatii online (date de contact, informatii despre ariile de terapie acoperite) pentru medici si personal medical, instrumente extrem de utile in abordarea unui medic sau gasirea unei informatii medicale atunci cand nu este vorba de o urgenta medicala.
Exista de asemenea si site-urile diverselor asociatii si organizatii care organizeaza cursuri de comunicare medicala, unele dintre acestea fiind creditate EMC si EFC. Pe site-ul Colegiului Medicilor din Romania (CMR), dar si pe site-ul Formare Medicala puteti regasi lista tuturor asociatiilor si publicatiilor care sunt furnizori de puncte EMC in 2019 si care organizeaza printre altele, si astfel de cursuri de comunicare medicala.
Sunt acel gen de om care scrie cu dorul de a fi asistent medical macar pentru o zi iar cand vine ziua aceea, ar face orice sa se intoarca la masa de scris. Educata ca jurnalist, instruita ca asistent medical, sunt mereu in preajma cuvintelor si a oamenilor.