Dupa aproape 2 ani de recrutare pot sa afirm faptul ca atat medicii, cat si asistentii si personalul auxiliar medical au in comun un lucru: frica de interviul de angajare. Acest fenomen este prezent in toate domeniile de activitate, dar se resimte mai acut in sfera medicala din pricina multiplelor etape ale selectiei: test psihologic, interviu cu asistentul sef (dupa caz), interviu cu managerul de resurse umane, interviu cu directorul medical si plus proba de lucru. Mentionez, insa, ca nu mereu se aplica toate aceste etape si depinde de titulatura avuta, dar si de angajator.
Dupa aceasta introducere, contrar asteptarilor, articolul nu o sa fie unul cu sfaturi pentru intervievati, ci se adreseaza angajatorilor si propune alte perspective de evaluare a candidatilor.
Departamentul de resurse umane din domeniul medical trebuie sa tina cont mai mult ca niciodata de conceptul de brand de angajator. Acesta inglobeaza informatii despre ce face compania, ce fel de posturi ofera si ce conditii de lucru, ce fel de cultura organizationala are, cum si in ce fel isi apreciaza angajatii etc.
Este evident ca brandul de angajator nu este ceva ce se poate construi peste noapte si este nevoie de o strategie de comunicare aliniata cu strategia de management, insa daca o companie este preocupata de acest lucru, atunci aceasta se va reflecta inclusiv in interactiunea cu un posibil angajat la interviu. Felul in care este perceputa discutia, intrebarile puse, experienta omului in cautare de job depind doar de angajator si pregatirea lui in managementul resurselor umane.
Daca ne gandim la ce impresie vom lasa in calitate de angajator si cum putem sa atragem oamenii in clinica/ spitalul nostru, un prim pas ar fi regandirea grilei de interviu si eliminarea acelor intrebari cliseice. De exemplu, una dintre cele mai uzitate intrebari puse de catre angajatori este „unde te vezi peste 5 ani?”. De ce e indicat sa o evitam? Pentru ca, intr-un astfel de context, dezirabilitatea sociala se va activa, iar raspunsul va fi intotdeauna cel pe care tu ti l-ai dorit sa-l auzi.
Nu este insa singura intrebare gresita pe care o adresam, de aceea propunem inlocuirea lor cu altele mai stimulante si poate neasteptate pentru candidat, astfel incat sa ajungem sa cunoastem omul din spatele halatului alb, dar si pentru a-i oferi lui o exerienta unica si a uita de frica de interviu. Iata 7 intrebari pe care este indicat sa le evitam ca angajator:
1. Ce stii despre compania noastra?
Nu uita ca intervievatul nu se afla la un interogatoriu, lasa discutia sa fie una bidirectionala si nu ii cere candidatul sa iti prezinte istoricul companiei tale. Incearca sa faci schimb de roluri si ofera-i tu informatii despre ceea ce faceti, cum este organizat/a spitalul/clinica, cati angajati sunt in companie si spune-i despre cat de importanti sunt ei.
2. De ce iti doresti sa lucrezi aici/ De ce iti doresti acest job?
Nu privi intervievatul ca pe o resursa, ci ca pe un om. Intreaba in schimb: Ce te motiveaza in fiecare zi?
3. De ce ar trebui sa te angajam pe tine?
Daca iti doresti sa vezi cat de determinata este persoana de la interviu si ce calitati o recomanda, iti propunem sa intrebi: Daca ai avea posibilitatea ca de maine sa iti poti infiinta propria firma, care sunt cele trei valori care ar sta la baza companiei tale?
4. Care consideri ca sunt punctele tale slabe?
Nimeni nu este perfect, orice om are si calitati si defecte. Nu este relevant care sunt punctele lui/ei slabe, ci daca isi doreste sa si le imbunatateasca. De aceea poti intreba: Care sunt skill-urile pe care speri sa ti le dezvolti la acest job?
5. Cum arata job-ul viselor tale?
Nu credem ca exista job perfect, cum nici angajatul perfect nu a aparut pana acum. Iti sugeram mai degraba sa urmaresti imaginea de sine a candidatul si perceptia asupra sinelui: Cum ai dori sa te perceapa sau sa te descrie cei din jurul tau?
6. Cum ai reusit sa gestionezi situatiile stresante cu care te-ai intalnit?
Incearca sa transformi intrebarile banale intr-unele amuzante, dar care sa aiba in esenta acelasi obiectiv. Daca vrei sa vezi cum reactioneaza sau gestioneaza un om intr-o situatie cu resurse limitate, iti sugeram sa intrebi: Ce cadou ai cumpara celui mai bun prieten daca ai avea la dispozitie doar 5 lei?
7. Ce crezi ca ai fi putut face mai bine sau diferit in trecut?
Daca urmaresti sa afli cat de bine si-a constientizat candidatul greselile si daca a invatat ceva din acele experiente neplacute, adreseaza atunci urmatoarea intrebare: Daca ai avea 80 de ani, ce sfaturi le-ai da nepotilor tai?
O compania care investeste in felul in care se prezinta in randul publicului intern si extern, si care are grija de angajatii ei, va atrage in permanenta cei mai buni specialisti din domeniu. Este indicat ca dupa acest principiu sa se ghideze si cei din domeniul sanatatii, nu doar marile corporatii. Oamenii se schimba, prioritatile se schimba si vedem foarte bine acest lucru pe zi ce trece, de aceea va incurajam sa va readaptati abordarea de comunicare cu angajatii si potentialii angajati. Si ma repet, cel mai bun inceput este sa porniti de la prima interactiune cu viitorii vostri angajati – de la intrebarile din interviu.
Daca vrei sa fii la curent cu cele mai noi oportunitati de cariera si noutati din domeniul medical, fa-ti un cont Gratuit in doar 5 minute aici.
MEDIjobs este lider in Romania in domeniul recrutarii din sanatate. Recrutam specialisti medicali din Romania pentru Romania si trimitem oferte de job personalizate catre specialistii care se inregistreaza in platforma noastra. Ofertele trimise sunt bazate pe experienta specialistilor medicali, abilitatile lor, dar si salariul pe care si-l doresc.
Procesul de inregistrare este RAPID, USOR si GRATUIT. Creeaza-ti contul astazi.