Site icon MEDIjobs

Cum obtii Avizul de Libera Practica si toate actele necesare pentru exercitarea profesiei de asistent medical

Avizul de Libera Practica

De la bun inceput este util sa precizam ca pentru exercitarea profesiei de asistent medical, de medic si de asistent de farmacie pe teritoriul Romaniei, in afara de scolile care atesta pregatirea in domeniu, este nevoie de 3 acte foarte importante: Certificatul de membru,  Atestatul de Libera Practica si Asigurarea de malpraxis.

Toate trei vor fi cerute la locul de munca atunci cand va angajati sau le veti intalni in anunturile de recrutare.

Vom explica mai jos fiecare dintre cei 3 termeni si cum se obtine acestea:

1. Certificatul de membru

Este eliberat de Ordinul  Asistentilor Medicali Generalisti, Moaselor si Asistentilor Medicali si este avizat anual. Avizul anual se acorda numai dupa incheierea asigurarii  de raspundere civila pentru greseli in activitatea profesionala (malpraxis), valabila pentru anul respectiv.

Certificatul de membru este insotit de fisa de evidenta elaborata de Consiliul national al Ordinului Asistentilor Medicali Generalisti, Moaselor si Asistentilor Medicali din Romania.

Certificatul de membru se acorda pe baza urmatoarelor documente:

2. Atestatul de libera practica

Aceste documente va vor fi de folos si pentru obtinerea ATESTATULUI DE LIBERA PRACTICA (il veti intalni cel mai adesea sub acronimul ALP si veti avea de-a face cu el in fiecare an, pentru ca trebuie vizat anual).

Este important sa stiti ca pentru ALP, va trebui sa intruniti anual un cuantum de 30 de puncte EMC (educatie medicala continua pentru asistenti medicali si medici) si EFC (educatie farmaceutica continua pentru farmacisti si asistenti de farmacie) care pot fi obtinute din participarea la diverse conferinte si evenimente medicale creditate EMC (intrebati de fiecare data cate puncte EMC sau EFC se ofera), din abonamente la diverse reviste online sau print medicale, si cursuri online organizate de OAMGMAMR sau de alte institutii medicale acreditate pentru EMC / EFC.

Citeste aici despre punctele EMC si de ce sunt importante

Conform site-ului Ministerului Sanatatii, pentru a obtine Avizul de Libera Practica de la Ordinul Asistentilor Medicali si Moaselor din Romania / Ordinul Chimistilor sau Biochimistilor / Asociatia Kinetoterapeutilor, veti avea nevoie de actele listate mai jos. Fiti atenti, acolo unde actele nu se aplica, am explicat in paranteza.

In intreg procesul de realizare a dosarului de candidatura pentru ALP si de obtinere a acestui aviz, pasii ar trebui sa fie cei de jos si nu ar trebui sa dureze mai mult de 2 saptamani.

  1. depunerea documentelor (ati depus documentele la OAMGMAMR, ati platit taxele comunicate ca trebuie sa le platiti fie la casieria OAMGMAMR sau la Posta Romana pentru un timbru fiscal)
  2. analiza documentelor (termen 15 zile)
  3. pregatirea documentelor pentru efectuarea circuitului intern de avizare (termen 15 zile) sau – comunicarea solicitantului ca dosarul este incomplet

3. Asigurarea de raspundere civila profesionala (Malpraxis)

Se incheie pe loc, la orice sucursala de banca (puteti alege banca unde aveti contul de salariu sau banca cu care lucrati cel mai bine sau mai frecvent), se poate incheia si online mai nou. In general, pentru o asigurare malpraxis – asa cum veti intalni frecvent prescurtat – pentru un an, veti plati echivalentul in lei pentru aproximativ. 20 de euro/ trimestrial.

Inainte de a va demoraliza sau de a spune „iarasi hartii, bani si drumuri”, cel mai usor este sa dati un telefon direct la OAMGMAMR (Ordinul Asistentilor Medicali Generalisti, Moaselor si Asistentilor Medicali din Romania). Sunt sanse mari ca cineva sa va raspunda, sa va indice resursa website-ului si informatiile listate acolo, dar in acelasi timp, puteti pune de la inceput cateva intrebari cheie si care sa va edifice in problemele specifice pe care cu siguranta le puteti avea.

Intrebari frecvente

1. Daca locuiesc in Ilfov (dar lucrez sau am terminat scoala in Bucuresti), de unde voi obtine certificatul de membru si ALP-ul?

Este o intrebare foarte buna si care o sa va salveze de multe drumuri inutile, pentru ca fiecare Ordin al Asistentilor si Moaselor din Romania are sucursala sa de judet, asa incat, daca aveti domiciliul din buletin sau viza de flotant in Ilfov, va fi necesar sa o obtineti de la filiala OAMGMAMR Ilfov.

2. Care este cuantumul de taxe ce trebuie platit si unde?

Destul de neplacut, dar adevarat si obligatoriu, exista cateva taxe care trebuie platite pentru a obtine certificatul de membru. Este bine sa aflati din timp tot prin telefon cam ce suma de bani sa aveti pregatita sau daca puteti achita taxele cu cardul, din nou, pentru a nu face cateva drumuri in plus. Exista o taxa de timbru fiscal pe care va trebui sa o platiti la posta, in contul care vi se va comunica ca este pentru OAMGMAMR. Timpul costa bani.

3. Daca am nevoie de ALP pentru ca mi se cere la angajare si este primul meu loc de munca, mai este nevoie sa va aduc o adeverinta de munca sau este nevoie sa cer adeverinta de la viitorul loc de munca si sa specific ca este nevoie pentru ALP?

De obicei, companiile angajatoare va pot emite o adeverinta din care reiese ca veti incepe sa lucrati incepund cu data de xyz si puteti prezenta aceasta adeverinta la Ordinul asistentilor. Intotdeauna, daca veti adresa intrebarea clar si specific celor abilitati sa va raspunda la OAMGMAMR, veti obtine raspunsul de care aveti nevoie

4. In cat timp estimati ca pot obtine ALP-ului si certificatul de membru?

Pe site-ul oficial al OAMGMAMR la Autorizarea exercitarii profesiei, gasiti informatiile complete si listate despre actele si avizele necesare atat pentru inscriererea in Ordinul Asistentilor si obtinerea certificatului de membru cat si despre cum functioneaza si cum poti obtine Avizul de Libera Practica. 

Nu uitati, oricat de mult ne-am dori sa eliminam birocratia din viata noastra, faptul ca aratam ca suntem iritati de toate aceste acte sau afisam o atitudine ostila – indiferent de tonul de la capatul firului – si suntem nepoliticosi, nu face ca acest proces sa dispara sau sa fie mai usor de administrat, ci din contra. Fiti politicosi, rabdatori, porniti intr-o profesie care necesita empatie, rabdare si evident, veti avea si la viitorul loc de munca o multime de date de inscris in sistemele informatice si in dosarele medicale.

Incepeti asadar cu dreptul, intocmiti rapid si complet dosarul, obtineti-va actele necesare, fiti constiinciosi si adunati punctele necesare pentru avizarea anuala a ALP-ului si  veti vedea ca nu acestea sunt problemele insurmontabile sau care decid parcursul in viata profesionala, ci doar simple instrumente, menite sa reglementeze o profesie in care voi va puteti practica meseria cu pasiune.

Succes!  

Exit mobile version