Alaturi de farmacisti, asistentii de farmacie reprezinta prima linie de comunicare in industria farmaceutica. Asa cum asistentii medicali reprezinta interfata intre pacient si informatia medicala furnizata de catre medic, asa asistentul de farmacie este cel care raspunde primul la intrebarile clientilor si pacientilor care ajung in farmacii.
Intr-o industrie farmaceutica tot mai liberalizata si o tendinta tot mai mare spre auto-medicatie, cu beneficii, dar si neajunsuri pentru sanatatea populatiei, rolul asistentului de farmacie este deloc de neglijat. De aici si nevoia tot mai mare de dezvoltare a capacitatilor de comunicare inter-personala a angajatilor care lucreaza in industria de sanatate si farmaceutica, alaturi de dobandirea abilitatile lor profesionale.
Care sunt principalele conduite de comunicare ale asistentului de farmacie?
In primul rand, contrar practicii mai des intalnite in farmacii, asistentul de farmacie nu este „un vanzator de medicamente” ci un profesionist in domeniul sanatatii a carui menire este sa raspunda cat mai corect nevoilor reale ale unui pacient/ client.
1. Este un bun ascultator.
De fiecare data cand un pacient sau o persoana sanatoasa se prezinta in farmacie, asistentul de farmacie ar trebui sa asculte cu atentie cerintele clientului sau pacientului si sa puna o serie de intrebari referitoare la scopul terapeutic al medicamentului cerut. Nu intotdeauna, medicamentele cerute in farmacie sunt cele care corespund simptomelor, grupelor de varsta sau frecventei invocate de pacient/ client. Se spune ca intrebarile: „Pentru cine luati acest medicament si „Pentru ce luati acest medicament?” reprezinta un prim pas salutar in a initia un dialog farmaceutic corect.
2. Este un bun evaluator.
Alaturi de farmacist, asistentul de farmacie are si menirea, dar si obligatia de a evalua cat mai corect nevoile pacientului si de a stabili daca problema medicala invocata impune un consult medical sau poate beneficia de medicamentele eliberate.
3. Este o persoana informata si preocupata de actualizarea continua a informatiilor medicale.
Oricat de constransi am fi de timp, profesionistii din domeniul medical trebuie sa se asigure intotdeauna ca se bazeaza pe informatii medicale actuale si corecte, iar acest lucru se realizeaza prin confirmarea continua a cunostintelor medicale atat prin cursuri de specilitate, practica medicala de zi cu zi, cat si prin lectura constanta.
4. Este un comunicator talentat sau educat ca atare.
Nu oricine poate considera ca s-a nascut cu abilitati naturale de comunicare usoara si empatica cu cei din jur si ar fi absurd ca un intreg sistem , asa cum e cel de sanatate sa se bazeze exclusiv pe astfel de oameni. Exista insa o multime de posibilitati ca un profesionist care stapaneste teoria si practica medicala sa isi insuseasca prin cursuri si printr-o atitudine autodidacta acele insusiri care il pot face un comunicator excelent cu cei din jur.
Intr-o astfel de profesie, asa cum e cea de asistent de farmacie, in care comunicarea interumana sta la baza intregii activitati, abilitatile empatice, de intuitie si de cunoastere a personalitatilor umane pot face diferenta intre a elibera un tratament corect sau doar a raspunde mecanic intr-un proces comercial sau de eliberare de retete.
Este motivat si incredintat de vocatia si menirea sa ca ambasador al sanatatii si promotor al medicatiei corecte. In acest fel, un asistent de farmacie va fi intotdeauna mai mult decat fisa postului sau doar un angajat intr-o industrie complicata si complexa.
Selectarea informațiilor medicale si modul in care intelege sa le urmeze, cade în sarcina personală a pacientului sau a clientului care se prezinta in farmacie, dar comunicarea practicilor medicale corecte si a unui tratament medicamentos adecvat poate corecta la timp eventuale erori de intelegere.
Sunt acel gen de om care scrie cu dorul de a fi asistent medical macar pentru o zi iar cand vine ziua aceea, ar face orice sa se intoarca la masa de scris. Educata ca jurnalist, instruita ca asistent medical, sunt mereu in preajma cuvintelor si a oamenilor.