In ultimele luni, fortati de imprejurari, aproape in orice domeniu, munca online a devenit o necesitate si un obicei pe care multi oameni au trebuit sa il adopte rapid. Angajati si angajatori, au fost nevoiti sa isi ajusteze atat competentele cat si automatismele de lucru la platforme noi de comunicare, sedinte online, noi instrumente de munca online si care reprezinta doar o parte din peisajul zilelor de munca in aceasta perioada.
Ce se intampla insa in spatele acestor comportamente dobandite rapid si fara a da timp organismului si creierului nostru de a se adapta in propriul ritm?
Medicina este poate una dintre ultimele meserii in care se va renunta complet la resursa umana fizica. Vorbim astazi despre telemedicina, telemunca, despre consultatii online, cursuri online, roboti – asistenti medicali sau care efectueaza operatii chirurgicale complexe. Automatizarea sarcinilor repetitive prin utlizarea robotilor, inteligentei artificiale (AI) sau regasita si sub denumirea de RPA (Robot Process Automation) reprezinta deja viitorul in medicina moderna. In ultimele luni, medicii, voluntar sau fortati de imprejurari, utilizeaza des platformele de comunicare online si aplicatiile telefoanelor mobile pentru a continua consultatiile, chiar daca unii dintre acestia, in functie de specializare, nu au fost prezenti fizic in cabinete pe parcursul desfasurarii starii de urgenta.
Probabil nu este nevoie de studii complexe pentru a evidentia faptul ca, desi la indemana si aparent comoda, munca online este mai solicitanta. La finalul zilei, dupa sarcinile efectuate online, dupa sedinte si telefoane, creierul este mai solicitat, starea de oboseala si nervozitate sunt mai pronuntate, desi oamenii cu care lucrezi sunt aceiasi iar munca nu si-a schimbat caracteristicile, in afara de suportul pe care se desfasoara – acum online in majoritatea timpului. De exemplu, un studiu recent citat de BBC a evidentiat faptul ca telemunca are ca efect exacerbarea sentimentelor de oboseala mentala si fizica in randul angajatilor, mai ales a acelora care deja se simteau suprasolicitati de responsabilitatile profesionale si personale.
„Cand aveti o multime de solicitari atat din partea locului de munca, cat si din partea familiei, si asociati locul de munca cu spatiul personal, mediul din propria casa, cele doua planuri se suprapun si fac ca toate lucrurile sa para mai urgente sau mai complicate decat ar fi fost de obicei. Dar cand sunteti la birou, responsabiltitatile asociate cu mediul de familie nu sunt prezente activ, asa ca sunteti putin indepartati de sarcinile urgente sau conflicte,” conform autorului studiului Timothy Golden, profesor asociat la Lally School of Management & Technology din Rensselaer Polytechnic Institute din Troy, New York.
Citeste si: Telemedicina, o practică de viitor? Cât de viabilă este folosirea ei la scară largă
Cu toate acestea, nestiind ce ne rezerva viitorul, si prin adoptarea unui maniere realiste de analiza a modului in care evolueaza toate aspectele existentei noastre, putem totusi sa admitem ca telemunca si automatizarea proceselor repetitive si predictibile sunt aspecte cu care vom lucra mult in viitor si in medicina.
In principiu, care sunt avantajele si dezavantajele telemuncii in profesia medicala?
Ca avantaje, in primul rand, discutam de costuri. Pe scurt, telemunca este mai ieftina. Prin munca de acasa sau dintr-un spatiu flexibil offline, telemunca nu mai depinde de bariere fizice sau factori nepredictibili. Un pacient care are nevoie de un sfat e la un click sau un apel distanta de medicul sau. Daca pacientul acuza dureri de membre, e imobilizat sau e la o distanta care nu ii permite deplasarea pentru consultatia la cabinet, atunci cand aceasta consultatie nu necesita un control clinic, medicul il poate sfatui sau ii poate prelungi o reteta online.
Cu siguranta, in sistemul medical romanesc, unele dintre aceste aspecte care tin de telemunca sau consultatii online (semnatura electronica, GDPR, retete electronice, imbatranirea populatiei, nivelul scazut de digitizare si digitalizare etc.) sunt inca in faza incipienta de aplicare sau chiar imposibil de aplicat de la caz la caz, dar necesitatea adaptarii la contextul realitatii va grabi aceste procese si in medicina. Costurile mai scazute, eficienta in materie de timp vor deveni un avantaj competitiv in ochii factorilor de decizie si a tuturor celor implicati, atat medici cat si pacienti.
Un alt avantaj al muncii online in medicina ( de exemplu, medicina de familie) este flexibilitatea. Imaginati-va un cabinet de medicina de familie, cu o coada de persoane la intrare, pentru ca au venit sa vaccineze copilul, sa ia o reteta sau o adeverita care e necesara la serviciu sau la scoala. In cazul fericit al existentei infrastructurii necesare pentru telemunca (laptop, conexiune la internet, sisteme informative aditionale functionale, semnatura electronica, retele electronice, imprimanta, scaner, programe online de lucru cu Casa de Asigurari etc.), toate aceste activitati pot fi programate din timp sau parte dintre acestea pot sa fie rezolvate online ( cum ar fi emiterea adeverintelor).
Si probabil cel mai important avantaj in tot acest context este reprezentant de mentinerea sigurantei si riscului de contagiune scazut, nu doar in aceasta perioada in care vorbim de pandemie, ci in general. Personalul medical este cel mai expus contractarii de virusuri, bacterii si boli contagioase prin expunerea directa, constanta si in volum ridicat la acesti factori de risc.
Dar unul dintre cele mai mari avantaje ale telemuncii il reprezinta imbunatatirea si cresterea capacitatii de comunicare intre medici, mai ales in cazurile unde se impune o comunicare interdisciplinara. In acest caz, chiar daca medicii au utilizat din plin si pana acum telefonul pentru a comunica intre ei si a se consulta, prin existenta si dezvoltarea unor platforme dedicate acestui tip specific de comunicare medicala, interactiunea si feedback-ul colegilor medici vor fi imbunatatite.
De partea cealalta a monedei, exista cateva dezavantaje ale telemuncii. Primul ar fi ca in medicina, prin definitie, nu prea se aplica. Nu poti vaccina, nu poti recolta, nu poti extrage o masea si nici nu poti opera de urgenta de la distanta, inca.
Dar, in cazurile ca cele mentionate mai sus, de comunicare cu pacientul si comunicare inter-disciplinara, telemunca cere o serie de abilitati, competente si achizitii comportamentale cu care poate nu suntem obisnuiti: Cere, de exemplu, foarte multa auto-disciplina, organizare si poate creste sentimentul izolarii.
Citeste si: Lucrezi mult peste program? Iata ce ar trebui sa stii despre orele suplimentare!
Sunt acel gen de om care scrie cu dorul de a fi asistent medical macar pentru o zi iar cand vine ziua aceea, ar face orice sa se intoarca la masa de scris. Educata ca jurnalist, instruita ca asistent medical, sunt mereu in preajma cuvintelor si a oamenilor.