Site icon MEDIjobs

8 provocări prin care trec medicii de familie

provocari medici familie

A fi medic de familie poate reprezenta o ramură a medicinii foarte ofertantă și plină de provocări. Acești doctori interacționează cu o gamă vastă de tipologii de pacienți, de la cei mai tineri, până la cei mai în vârstă, problemele de sănătate fiind variate. Aceștia trebuie să se muleze de la un pacient la altul și este crucial să acorde atenție detaliilor, ele făcând diferența în meseria de medic de familie. 

Ca fiecare tipologie de medic, medicul de familie poate trece printr-o serie de provocări în slujba de zi cu zi, în continuare fiind descrise 8 dintre ele. Aceste provocări variază de la un medic la altul, în funcție de tipologia pacienților pe care aceștia îi are și în funcție de cantitatea de pacienți cu care se confruntă în fiecare zi.

Presiunea timpului

În mod normal, optarea pentru profesia de medic de familie este asociată cu programul prelungit de ore de muncă și uneori chiar cu diferite intervenții în timpul liber al medicului. Este firesc pentru un medic bun să acorde timp și energie pentru a se asigura că nevoile pacienților lui sunt satisfăcute pe deplin și că ei au parte de cea mai bună îngrijire. 

În calitate de doctor de familie, acesta se va confrunta cu diferite apeluri telefonice din partea pacienților în timpul său liber, fie pentru a verifica programul și a se stabili o programare, fie pentru a se semnala anumite situații alarmante prin care trece pacientul. Indiferent care este situația, medicii de familie trebuie să dea dovadă de multă răbdare și compasiune.

Tehnologia

Cabinetele medicilor de familie devin din ce în ce mai evoluate și mai modernizate din punct de vedere tehnologic și este datoria lor să fie informați cu privire la sistemele de operare. Rolul modernizărilor este acela de a eficientiza programările și demersul lucrurilor, astfel încât să se piardă mai puțin timp pe chestiuni birocratice și să se investească mai mult în consultații. 

Ultima modernizare tehnologică masivă a fost implementarea cardurilor de sănătate și prescrierea rețetelor pe baza acestora, în timp ce în prezent, unele cabinete ale medicilor de familie propun instalarea unui sistem online de programare a consultațiilor, unde fiecare client poate verifica programul de lucru al medicului de familie. 

Este datoria medicului de a se pune la curent cu toate dezvoltările tehnologice, precum și a asistentei sau asistentelor care lucrează la cabinet. De asemenea, tot doctorul și asistentele trebuie să explice pașii pacienților, astfel încât toate activitățile să poată fi desfășurate cu ușurință și fără apariția unor probleme.

Confidențialitatea medic-pacient

Medicii de familie interacționează cu numeroși membri ai tuturor familiilor de care se ocupă, având acces la o mulțime de informații cu caracter personal. De-a lungul anilor, medicii ajung să aibă relații strânse cu pacienții, pe care îi cunosc de foarte multă vreme și pe care i-au ajutat în mai multe situații diferite. 

Din aceste cauze, este extrem de important ca medicul să-și păstreze confidențialitatea și să se asigure și că personalul său o va face. Aspectul confidențialității trebuie ținut sub control mai ales în zilele stresante, cu program prelungit, în care toți pacienții au nevoie de consultații ample. Răbdarea medicului este pusă la încercare de către oboseală, moment în care este posibil să se regăsească într-o situație în care gura îl ia pe dinainte, dar aceste aspecte pot fi temperate cu puțină atenție și concentrare.

Varietatea problemelor cu care se confruntă

În foarte multe cazuri, medicii de familie sfârșesc prin a face trimiteri la alți profesioniști specializați în diferite domenii, în care ei nu au suficientă pregătire. Totuși, în calitate de medic de familie, este necesară o bază largă minimă despre majoritatea problemelor cu care se poate confrunta un pacient, indiferent de natura acestora. 

De asemenea, este responsabilitatea medicului să se asigure că aceste informații sunt actualizate periodic, mai ales odată cu trecerea anilor, când apar noi descoperiri medicale. 

Abilitatea de a fi mai stăpân pe situație în funcție de problema cu care se confruntă se va dezvolta mult mai mult pe măsura trecerii anilor – cazurile frecvente cu anumite simptome și documentarea constantă îi vor oferi mult mai multă pregătire și încredere în deciziile proprii.

Relația medic – asistentă

În funcție de mărimea cabinetului, majoritatea medicilor de familie au fie una, fie două asistente. Acestea sunt reponsabile de organizarea programărilor și completarea documentelor, în majoritatea timpului. Fiind responsabile de multe aspecte organizatorice și administrative, este extrem de important ca medicul să poată comunica eficient cu asistenta/asistentele și la fel de important este și modul în care asistena comunică față de pacienții medicului. 

Cozile care se pot forma la cabinetele medicilor de familie pot pune răbdarea la încerca și este un atuu foarte important ca asistenta să dispună de tact și carismă pentru a calma spiritele și pentru a gestiona situația.

Câștigarea încrederii pacientului

În ziua de astăzi, majoritatea pacienților caută pe Internet simptomele cu care se confruntă înainte de a merge la medic, iar uneori, rezultatele găsite online sunt singurele motive pentru care pacientul decide să facă o programare. Făcând aceste lucruri, mulți dintre pacienți pornesc spre cabinetul medicului având impresia că ei deja știu cu ce se confruntă și că stăpânesc mai bine situația decât însuși medicul de familie. 

Acest lucru poate cauza neînțelegeri între pacient și medic, mai ales când vine vorba despre tratarea simptomelor, pacientul deja „știind” ce are de făcut din mediul online. Medicii de familie au datoria de a le câștiga încrederea pacienților și de a aduce argumente valide și multe exemple pentru a se asigura că pacientul nu părăsește cabinetul crezând ceva neconcludent și urmând să se trateze pe baza unor opinii online. 

Pentru a se asigura că acest lucru nu se întâmplă, medicii pot reveni cu telefoane asupra pacientului pentru verificarea evoluției simptomelor, aspect apreciat de mulți dintre pacienți deoarece denotă interes și empatie din partea medicului.

Ridicarea la nivelul așteptărilor pacienților

De foarte multe ori, atunci când ajung la cabinet, pacienții se așteaptă să intre imediat, fără a lua în calcul ordinea programărilor sau posibilele urgențe care pot apărea. De asemenea, în momentul în care pacienții trec pragul medicului de familie, ei se așteaptă să primească răspuns pentru fiecare întrebare și imediat un tratament cu rezultate cât mai rapide pentru problemele lor. 

Deși medicii de familie și personalul acestora își dau silința pentru a face aceste lucruri cât mai rapid și eficient cu putință, de foarte multe ori nu este posibil, spre dezamăgirea pacienților. În funcție de diagnostic, unele probleme nu pot fi tratate imediat sau de către medicul de familie, iar pacienții rămân dezamăgiți asupra unui aspect care nici măcar nu ține de forțele proprii ale medicului de familie. Aceste probleme pot fi rezolvate doar prin comunicare și înțelegere reciprocă.

Punerea propriei persoane pe locul 2

Pentru un medic, pacientul reprezintă întotdeauna prioritatea. Persoanele care urmează o cariera în domeniul medical și-au ales calea tocmai pentru a se asigura că pacienții lor sunt îngrijiți corespunzător și că ajung să trăiască vieți lungi și sănătoase, ei fiind într-o mare măsură responsabili, cel puțin pentru aspectul sănătății. Acest lucru înseamnă că în ciuda stărilor de oboseală, foame sau rău, doctorul va alege să muncească în loc să se pună pe primul loc și să se odihnească. Aprecierea venită din partea pacienților care remarcă oboseală doctorului înseamnă foarte mult pentru acesta, întrucât este conștient că eforturile sale au fost apreciate. 

Deși această abordare este una ce poate salva vieți în viitor sau în unele situații, nu este un stil de viață pentru un medic pe termen lung, sau o abordare pe care medicii să o poată ține toată viața, fără niciun fel de consecințe. Periodic, fiecare medic de familie are nevoie de odihnă prelungită, de liniște, de hrană consistentă și de hidratare. Astfel, forțele sale vor fi recăpătate complet pentru a putea da randament 100% în tratarea pacienților, fiindu-i mult mai ușor să se concentreze asupra pacienților și să poată oferi soluții cu mai multă rapiditate și ușurință.

Exit mobile version