15 indicatori de feedback pozitiv pentru un candidat de top

15 indicatori de feedback pozitiv pentru un candidat de top

Procesul de selecție și recrutare a unui nou angajat a devenit unul riguros și focusat și pe abilitățile soft, nu doar pe experiența de lucru. Este un proces care cere timp, eforturi constante și atenție sporită pentru a-ți asigura o rată de acceptare a ofertei cât mai bună. Poate unii recrutori își pierd entuziasmul de a structura un interviu, alții văd interviurile simple discuții la cafea, ori pur și simplu nu se concentrează pe descoperirea a noi oameni valoroși în domeniul medical. 

Cei mai buni specialiști de HR medical știu însă că interviurile cu candidații sunt mereu importante, chiar din timpul pregătirii lor, și e esențial să evite orice confuzie sau impresie greșită despre șansele acestora.

Interviurile cer organizarea unui plan de discuție, dar și abilități-cheie – de la management și cunoștințe de business, la gândire analitică, comunicare și negociere. Nu doar candidații trebuie să demonstreze că sunt potriviți pentru job. Recrutorii din domeniul medical au responsabilitatea de a comunica onest și transparent și de a oferi feedback la timp pentru a nu crea experiențe neplăcute.  

Cheia constă în structurarea procesului de intervievare și asigurare a candidaților că au o șansă încă de la primul interviu, lucru care rămâne adeseori neglijat, ducând la oportunități ratate. Cum poți face asta, ce tehnici poți aplica și cum menții o comunicare clară despre faptul că sunt potriviți pentru job? 

În articolul MEDIjobs, îți prezentăm 15 indicatori și practici eficiente în interviurile cu candidații potriviți pentru job. Sunt modalități prin care îi asiguri că au o șansă de a primi postul disponibil – pre-interviu, în timpul interviului și post-interviu.

Înainte de interviu: 3 metode prin care arăți candidaților că profilul lor este unul promițător 

Fie că ești manager medical responsabil și de sarcinile de HR, fie că ești specialist în resurse umane în domeniul sănătății, este important să îți cunoști piața muncii – atât nevoile și așteptările angajatorilor, cât și nevoile și așteptările candidaților. 

Mai mult, un proces de recrutare de calitate și cu rezultatele dorite este unul care ia în calcul mai mulți pași: de la o selecție inteligentă a celor mai potriviți candidați – în funcție și de experiență, dar și de abilități soft – la structurarea interviurilor (de obicei sunt în jur de 3 etape) pentru a avea timp să discutați totul: de la sarcini și responsabilități, la brandul de angajator, profilul candidatului dincolo de cifre și realizări, valori comune sau obiective, planuri de dezvoltare, beneficii etc.  

Când selectezi persoanele care par promițătoare pentru postul disponibil, e important să dai dovadă de profesionalism și deschidere încă dinainte de-a intervieva un candidat. Pentru a te asigura că lași o impresie bună și că cei care vin la interviu se simt respectați și apreciați, poți bifa următoarele bune practici de recrutare:

  1. Contactează-i în timp util pentru un interviu – este o regulă de bun-simț în cazul oricărui candidat compatibil cu profilul dorit de angajator. Odată ce acesta aplică pentru post sau dacă ai primit o recomandare de candidat, contactează-i cât de curând pentru a stabili o întâlnire. Este un semn pozitiv și pentru acesta, mai ales dacă arăți flexibilitate privind data și ora și îi comunici cât va dura întâlnirea. 
  2. Asigură-le cheltuielile necesare pentru interviu, dacă e cazul – se întâmplă ca, uneori, candidații valoroși să locuiască în alt oraș. Unii manageri sau specialiști de HR pot alege să asigure ei cheltuielile de drum pentru interviu, dacă simt că potențialul candidatului este mare și, deci, merită investiția. Acest lucru crește și reputația angajatorului și îl poate atrage pe candidat și mai mult spre postul oferit. 
  3. Întâmpină-i atunci când sosesc la interviu – bineînțeles, prima impresie contează enorm. De aceea, cu cât pui preț pe detalii, cu atât procesul de recrutare decurge așa cum v-ați dorit amândoi. Un candidat bun va fi unul entuziasmat de interviu dacă recrutorul îl întâmpină la sosire, afișând interes și respect față de acesta.

În timpul interviului: 9 indicatori prin care arăți candidaților că au șanse mari de a fi aleși 

Interviurile de angajare sunt cea mai importantă ocazie pentru interlocutori de-a descoperi nivelul de compatibilitate: candidații pot afla dacă și-au găsit jobul de vis, conform așteptărilor și planurilor de carieră, iar recrutorii pot descoperi rapid oamenii de care au nevoie, dispuși să accepte oferta de job. Toate acestea, dacă interviul decurge în mod profesionist și dacă comunicarea există de ambele părți. 

Pentru a asigura candidații buni că au o șansă încă de la primul interviu, ca specialist de HR poți să comunici verbal și non-verbal în așa fel încât candidatul să înțeleagă corect feedback-ul tău și să rămână entuziasmat de postul oferit. 

Iată câțiva indicatori din timpul discuției care te ajută să transmiți ce trebuie:

  1. Participi la interviu împreună cu managerul echipei sau cu o persoană din conducere – în cazul candidaților promițători, unii recrutori preferă ca alți membri importanți din echipa angajatorului să fie prezenți la discuție. Acest lucru transmite deschidere și interes, iar candidatul se simte încurajat să dovedească de ce este omul potrivit pentru job. 
  2. Recunoști în mod onest ce apreciezi la candidat – la începutul interviului, recrutorul poate includă anumite cuvinte de apreciere sau poate remarca ce anume l-a convins să îl contacteze pe candidat. Este o formă de introducere binevenită pentru amândoi, pentru a scădea nivelul de stres din timpul discuției, pentru a destinde candidatul și a-l informa despre ce abilități, experiențe, trăsături sau realizări sunt importante în cadrul jobului și a-l ajuta să povestească mai multe despre ele.
  3. Confirmi faptul că este calificat pentru cerințele jobului și treceți la nivelul următor – este important pentru candidat să știe că, cel puțin conform descrierii postului, este compatibil și apt pentru provocări. Acest lucru nu garantează o ofertă salarială, însă conferă un feedback pozitiv despre prima etapă în recrutare. În continuare, puteți discuta despre compatibilitate la nivel de valori comune, comportamente și cultură organizațională – la fel de cruciale pentru un loc de muncă de durată.
  4. Afișezi entuziasm și respect față de interlocutor – atitudinea deschisă și integră este un must-have în orice situație, dar mai ales când ai de-a face cu diferite tipuri de oameni – introvertiți și extrovertiți, persoane timide sau pasionate, comunicative sau scurte și la obiect etc. Indiferent de personalitate, un candidat se va simți validat și luat în serios dacă menții contactul vizual cu acesta și ești activ în comunicare, dacă confirmi anumite răspunsuri bune și pui întrebări, dacă  zâmbești discret. Sunt semne ale unei comunicări pozitive care duce la rezultate pe măsură.
  5. Explici în detaliu următorii pași – evident, recrutorul trebuie să informeze candidații despre următoarele etape în recrutare, indiferent de impresia lăsată de aceștia. Cu cât candidatul are șanse mai mari de a primi oferta de job și ești sigur că trece în etapa următoare, cu atât este bine să îi povestești în amănunt următorii pași.
  6. Comunicarea formală devine informală – din ce în ce mai mult, interviurile de angajare au devenit adevărate conversații de calitate cu interlocutori pe picior de egalitate. Asta conferă și mai multă încredere, permite mai multă comunicare onestă și eficientă și relaxează candidații. Când poți trece la o comunicare casual și deschisă cu candidații, aceștia înțeleg că au făcut o impresie bună și că au șanse mari de-a merge mai departe. 
  7. Promovezi compania și jobul – în cazul candidaților nepotriviți pentru postul oferit, recrutorii în domeniul medical nu ajung să povestească prea multe despre cât de interesant și de potrivit este jobul pentru aceștia. Un specialist de HR va ști să “vândă” beneficiile postului și reputația companiei măcar 10-20 de minute din interviu, confirmând verbal că și candidatul este ideal pentru job – în cazul în care acesta chiar are șanse mari de reușită.  
  8. Te asiguri că înțelegi disponibilitatea candidatului – când îți dai seama că persoana din fața ta este exact specialistul medical de care angajatorul are nevoie, află detaliile importante precum data la care poate începe lucrul propriu-zis, cât și dacă se află în discuții cu alte companii. Asta va arăta candidatului că este pe drumul cel bun și că există șanse mari de a primi postul respectiv.
  9. Programezi următoarea discuție – dacă totul decurge așa cum ți-ai dorit, la finalul interviului poți propune următorul interviu, ca să te asiguri că menții candidatul interesat și disponibil, dar și pentru a face angajarea în timp cât mai scurt. 

Aceste aspecte ale comunicării din timpul interviului asigură candidații că au șanse mari să preia postul oferit. În acest fel, și tu, în calitate de recrutor, te asiguri că cei mai de top candidați rămân disponibili și interesați cât mai mult de ocuparea postului propus, indiferent dacă mai sunt în discuții cu alți angajatori. 

După interviu: 5 indicatori de feedback pozitiv pentru candidații buni

Unele persoane pot crede că e o practică obișnuită ca, în timpul interviului, specialistul în recrutare să afișeze entuziasm și interes pentru abilitățile și competențele lor, dar că adevăratul “test” începe abia după încheierea interviului. Lucru parțial adevărat – confirmarea oficială, mai multe informații și invitația spre runda următoare de recrutare vin, de cele mai multe ori, după discuția inițială. Însă mai există niște indicatori ai unei bune compatibilități între un candidat foarte bun și postul oferit, pe care poți să i le oferi acestuia la final de interviu – dacă crezi că lucrurile trebuie să meargă spre o ofertă de job cât mai curând.

Dacă vrei să te asiguri că un candidat înțelege că este potrivit pentru job și are șanse mari de la primul interviu, poți să:

  1. Îi oferi un tur al biroului – prezentarea echipei din care poate face parte, cât și a biroului sunt semne evidente că apreciezi acel candidat și dorești să continuați procesul, spre un interviu final și o ofertă de lucru. 
  2. Porți o conversație de reinforcement  – la final, când strângeți mâna de rămas bun, poți să oferi o concluzie sinceră și obiectivă a întâlnirii, timp de câteva minute, ca să reasiguri candidatul că are șanse mari de reușită  – fără a garanta o ofertă sau un răspuns definitiv.  
  3. Oferi un e-mail de follow-up, în aceeași zi sau a doua zi – acest lucru denotă încredere, interes ridicat pentru a înlesni angajarea și promptitudinea pentru candidații cei mai potriviți pentru job. În acest fel, aceștia își pot menține entuziasmul și interesul, la rândul lor, pentru viitoarea întâlnire. O perioadă prea lungă între primul interviu și răspunsul post-interviu (fie telefonic sau prin e-mail) poate da de înțeles că ești reticent, nesigur de performanța candidatului sau că acesta nu are șanse mari de a fi ales pentru ocuparea postului.

Ține interviuri cât mai oneste și entuziaste: oferă feedback pozitiv, fără garanții sau promisiuni nefondate. Recrutarea și alegerea celor mai buni candidați nu este deloc ușoară, mai ales când aceștia pot fi asaltați de propuneri din partea altor specialiști in HR, pentru diferite posturi interesante. De asemenea, nici pentru aceștia nu este ușor, dat fiind că feedback-ul și concluziile interviului nu sunt comunicate deschis de cele mai multe ori, iar asta pune presiune pe umerii candidaților. 

Din fericire, comunicarea onestă, clară și bazată pe reciprocitate este întotdeauna un atu major al recrutorilor profesioniști, indiferent dacă ofertele de lucru sunt acceptate sau nu. Candidații valoroși și cu adevărat potriviți pentru un job vor aprecia dintotdeauna interviurile bazate pe respect și comunicare și nu pe promisiuni lipsite de substanță. 

În calitate de recrutor, ai șansa să atragi acești candidați foarte buni cu mulți dintre acești indicatori și bune practici de mai sus, care îi pot asigura că au făcut o impresie grozavă la interviu – și că vor face în continuare și la noul loc de muncă!

Citeste si: 10 trenduri de HR eficiente în 2020: cum atrag managerii medicali mai mulți specialiști medicali?

Despre Autor

Andreea Enea

Content Specialist cu 10+ ani de experiență în jurnalism, content marketing și comunicare. Cred în puterea poveștilor cu sens care inspiră, educă, apropie și deschid inimi și comunități. Visez să aplic cât mai mult mixul de people skills și experiență cu o gândire analitică puternică și pasiune pentru conținut autentic, cu semnificație pentru oameni - așa cum au nevoie.

Facebook Comment