5 strategii de comunicare a asistentelor ATI cu apartinatorii pacientilor

asistenta ATI

Asistentele medicale ATI sunt persoanele-cheie care ofera suport neconditionat si intra in contact permanent atat cu pacientul, cat si cu familia sa. Acestea se ocupa, in general, de un numar mic de pacienti, pentru a putea monitoriza starea lor indeaproape si pentru a putea comunica eficient cu acestia si cu apartinatorii.

Cercetarile indica faptul ca asistentele ATI pot invata sa comunice mai bine cu apartinatorii despre subiectele dificile daca tin cont de anumite strategii. Unele abilitati de comunicare depind de practica medicala, de vechimea in domeniu, totusi, rolul pe care il joaca asistentele medicale ATI este suficient de clar inca din primii ani de profesie.

Intalnirile periodice cu familiile pacientilor faciliteaza comunicarea dintre acestia si asistentele ATI. Comunicarea eficienta imbunatateste satisfactia familiei, increderea in personalul medical, luarea deciziilor clinice si bunastarea psihologica a membrilor familiei.

Iata strategiile de comunicare pe care sa le folositi daca lucrati ca asistent ATI:

1. Mentineti un profil cu autoritate redusa

Asistenta medicala ATI trebuie sa se straduiasca sa mentina un profil de autoritate redusa in conversatia cu apartinatorii. Pe masura ce conversatia progreseaza, asistenta medicala poate folosi mai multe tehnici de directionare pentru a afla informatii specifice.

Exista diferente de varsta, sex, ocupatie, fundal cultural, convingeri morale si religioase intre asistente si familia pacientului, iar acestea pot ingreuna comunicarea. Prin urmare, este important ca asistenta ATI sa inteleaga, sa accepte diferentele si sa aiba o atitudine potrivita pentru a se face inteleasa si pentru a evita momentele de tensiune.

2. Utilizati un limbaj usor de inteles

Folosind terminologia medicala pe care familia pacientului nu o intelege poate fi un factor care ii sperie pe membrii acesteia si ii poate face sa creada ca pacientul suferind are o problema mai grava decat cea pe care a avut-o initial.

In acelasi timp, o astfel de situatie se poate intampla si in comunicarea cu pacientul, care ar putea furniza informatii incorecte deoarece, din cauza confuziei, acesta poate da raspunsuri afirmative la intrebarile despre simptome pe care nu le-a experimentat.

Astfel asistenta ATI trebuie sa foloseasca un limbaj cat mai simplu, atat in comunicarea cu pacientul, cat si cu familia acestuia, pentru a evita neintelegerile si momentele de tensiune.

3. Adaptati mesajul in functie de persoana

Fiecare membru din familia pacientului trebuie tratat in functie de trairile acestuia, de nivelul de anxietate avut, de starea de neliniste etc. Este responsabilitatea asistentei medicale ATI sa se asigure ca persoana cu care aceasta converseaza intelege mesajul. Pentru a fi sigura de acest lucru, mesajul trebuie adaptat, pentru a-i incuraja pe apartinatori si nu pentru a le agrava starea de panica.

Starea emotionala sau fizica a familiilor pacientilor poate face ca mesajele lungi sau complicate sa fie dificil de inteles. De asemenea, pot aparea alte tulburari ambientale, de exemplu zgomotul care poate ingreuna comunicarea.

4. Validati interpretarea cu pacientul sau cu familia acestuia

In cazul in care asistenta ATI are nevoie de informatii suplimentare despre pacient, aceasta poate apela, dupa caz, chiar la pacient, daca acesta este constient sau la familia acestuia.

Trebuie sa tineti cont de toti factorii care afecteaza comunicarea cu acestia si sa validati orice raspuns inainte de a-l lua in considerare. De aceea, cereti-i persoanei cu care vorbiti sa confirme daca ati inteles bine ceea ce a spus. Multe neintelegeri apar deoarece oamenii interpreteaza cuvintele altor persoane fara a-si verifica interpretarea. Asistenta medicala ATI ar trebui sa incerce sa elimine neintelegerile din conversatii pentru a primi informatii cat mai corecte.

5. Ascultare activa

Ascultarea activa inseamna concentrarea tuturor simturilor si gandurilor asupra interlocutorului. Asistentii medicali ATI sunt, in general, oameni foarte activi, care doresc sa actioneze rapid. A asculta pur si simplu fara a-si exprima opiniile sau a oferi sfaturi este, adesea, un lucru greu de realizat. Ascultarea activa este o abilitate valoroasa pe care trebuie sa o aiba un asistent ATI in comunicarea cu pacientii sau cu familia acestora.

Comunicarea eficienta in domeniul ingrijirii medicale este solicitanta si provocatoare din cauza naturii mediului de lucru. Asistentele ATI care au beneficiat de instruire speciala si tin cont de aceste strategii, comunica in mod eficient si castiga o incredere sporita in relatia cu pacientii si cu familia acestora.

Despre Autor

Mihaela Badiceanu

Iubeste să scrie. Pasiunea ei pentru scris se datorează și dorinței de a cunoaște și înțelege cât mai multe domenii, în special cel medical. Face acest lucru pentru a le oferi informații utile celor din jur, fapt ce îi oferă o satisfacție enormă. Motto-ul ei este „Dăruind vei dobândi” (Steinhardt).

Unde te afli in cariera?

mai sunt 3 intrebari

In ce orase ai vrea sa lucrezi?

mai sunt 2 intrebari

Ce iti doresti de la urmatorul job?

mai este o singura intrebare

Am ani de experienta
si as vrea sa ma dezvolt profesional ca .

Ce alte aspecte ti-ai dori sa imbunatatesti profesional?

este ultima intrebare

Multumim pentru raspunsuri!

Alatura-te celei mai mari comunitati digitale din Romania dedicata exclusiv specialistilor medicali si acceseaza Gratuit resurse pentru a te implini profesional.
Inscrie-te pentru a primi oferte relevante si sfaturi de cariera direct in casuta ta de email!
Înapoi
Facebook Comment